Välkommen !

Detta är början på mina tankar om poliken.
Det kanske inte hänger ihop allt än, det får ni ha överseende med.
Det som fått mig att börja skriva och ironisera är de nya sjukförsäkringsreglerna och den orimliga förföljelse av alla sjuka.
Min önskan är att vi kan skapa ett bättre samhälle.
_____________________________________________________________________________________________________

Jag avskyr diskriminering !

Jag avskyr att svarta diskrimineras, jag avskyr att homosexuella diskrimineras,
jag avskyr att judar diskrimineras.

Dessutom avskyr jag att kvinnor diskrimineras, att tjocka människor diskrimineras,
att handikappade diskrimineras.

Jag vet vad det vill säga att bli plågad och plågas av att vara "annorlunda",
jag känner ömhet med de boende i Sverige med "icke-svenskt" utseende eller
"o-svenskt" namn som blir illa behandlade.

Men jag kan inte se att det är nödvändigt att ta bort vissa små figurer
ifrån julaftons-filmen.
Jag kan faktiskt inte förstå det själv riktigt. Men det är så jag känner.

Jag har hört och sett alldeles för många nedvärderande skämt om kvinnor.
Dumma blondiner, kvinnor kan inte köra bil, mm....
Jag har sett alldeles för många förnedrande inslag om tjocka människor,
(speciellt kvinnor), både i tecknade böcker, filmer och framförallt i verkligheten,
kommentarer och mobbning, som jag och andra har fått leva med.
Serietidningar som "Dagobert", där Blondie är en ointelligent hemmafru,
ges fortfarande ut, Selma i "Lilla Fridolf", där hon är rivjärnet,
filmer som "James Bond" där kvinnan alltid blir räddad.
Bridgit Jones, där hon ska föreställa en tjock och inte fullt så vacker
tjej som faktiskt råkar bli omtyckt trots att hon är så tjock.
Är inte detta diskriminering, är inte detta förnedring !

För att inte tala om porrfilmer och våldtäkter där kvinnor förnedras !

Hur kan en så liten sak som att man ska bort en liten figur ur en film
uppröra svenska folket så mycket ?
Om man tar bort sjukförsäkringsinkomsten för 60.000 personer
och låter 60.000 personer arbeta i FAS 3 utan lön och avtal,
det upprör inte hälften så mycket.

Min slutsats är att det är viktigare hur vi behandlar varandra idag
och imorgon, än vad "gamla" filmer och serietidningar innehåller,
- oavsett kön, religion, hudfärg, storlek eller musiksmak,
eller andra olikheter.

3 kommentarer:

  1. God fortsättning på det nya året!
    /Skvitt

    SvaraRadera
  2. Att diskriminera andra är att åsidosätt dem.
    Åsidosatta kommer inte till tals.

    I alla tider har mänsklighetens framgångar bestått av idéer och av idéer som har kommit till tals.

    Vilka idéer kommer inte till tals när vi diskriminerar?
    Vilka framsteg går vi miste om?

    Ingen som vet!

    Kram!
    /Skvitt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som att det är vinnarna som skriver historien, hur det egentligen var får vi kanske aldrig veta.....

      Radera